دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري
جمعه 10 فروردين 1403   15:47:05
 
صفحه اصلي ارتباط باما
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 141253
تعداد بازديد از سايت: 129466824
تعداد بازديد زيرپورتال: 141253
اين زيرپورتال امروز: 19
در امروز: 15008
اين صفحه امروز: 19
اخبار
آيت‌الله مصباح يزدي بررسي کرد؛ روش هاي مختلف اثبات دين و رابطه آن با علوم امروزي رييس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اينکه در جهان امروز تنها علوم مبتني بر تجربه حسي ارزشمند است، اظهار داشت: وجود خدا و مسائلي از اين دست با علوم تجربي قابل اثبات نيست.

به گزارش روابط عمومي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان قم، آيت‌ا... محمد‌تقي مصباح يزدي، رييس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در جمع استادان دانشگاه‌هاي قم به موضوع علم ديني پرداخت و گفت: اينکه امروزه تنها براي علومي که با تجربه حسي قابل درک باشد ارزش قائل‌اند بار منفي دارد؛ با اين تعريف علوم متافيزيکي و مسائل بعد از مرگ زير سئوال مي‌رود.

وي افزود: عالمان امروزي با اينکه مي‌دانند علوم حسي تجربي خطاپذير است، هر مسئله‌اي که از دايره آن خارج باشد را علمي نمي‌دانند و رد مي‌کنند.

رييس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، دين اسلام را دين واقعي و حقيقي دانست و اظهار داشت: اسلام مجموعه عقايد، اخلاق و احکام است و اين سه از هم جدا نيستند؛ عقايد ريشه، اخلاق تنه اصلي و احکام شاخه و برگ‌هاي دين است.

علامه محمدتقي مصباح يزدي، عقايد را مسائل هستي‌شناسانه تعريف کرد و گفت: علم اخلاق ارزش‌هايي است که به دنبال آن اعتقادات مي‌آيد مثل عدالت و سخاوت؛ احکام نيز يعني رفتارهايي که بايد طبق آن عمل کرد.

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري، دين را با متدهاي مختلفي قابل اثبات دانست و تصريح کرد: متد تعقلي مهم‌ترين آنهاست، اصول دين تنها با اين روش قابل اثبات است؛ وجود خدا را نمي‌شود با روش‌هاي حسي تجربي درک کرد، فرعون و بني‌اسرائيل از موسي عليه السلام مي‌خواستند که خدا را ببينند و به او مي‌گفتند «لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً».

اين استاد اخلاق حوزه بخشي از دين را نيز با متدهاي تجربي قابل اثبات دانست و اذعان داشت: برخي مسائل دين با متد عقلي و تجربي قابل اثبات نيست؛ اينکه کيفيت نماز چگونه است تنها به روش تاريخي و نقلي مي‌توان آن را فهميد.

آيت‌ا... مصباح يزدي با بيان اينکه بخش‌هايي از دين را مي‌توان با متدهاي مزدوج اثبات کرد، گفت: معاد را مي‌توان هم از راه تعقلي و هم به وسيله متد نقلي ثابت کرد؛ کساني که متدهاي تجربي را علمي مي‌دانند اين مسائل را قبول نمي‌کنند.

وي تمام متدهاي علمي را مرهون متد تعقلي دانست و افزود: روش‌هاي حسي و تجربي بايد يک پشتوانه عقلي داشته باشد تا بتوان آن را قبول کرد.

رييس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) نسبت قلمرو دين و قلمرو علم را عموم و خصوص من‌وجه دانست و گفت: برخي مسائل در دين است که به علم مربوط نمي‌شود و برخي مسائل علم نيز به دين مربوط نمي‌شود، يک بخش مشترک نيز دارند اما قلمرو دين از علم بسيار وسيع‌تر است.

يادآور مي‌شود، سلسله جلسات علم ديني ويژة استادان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي استان قم، پنج‌شنبه‌ها ساعت 18 الي 20 در مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني توسط آيت‌ا... مصباح يزدي برگزار مي‌گردد.

گفتني است جلسه بعدي روز پنج‌شنبه، هفتم ارديبهشت ماه سال جاري در سالن اجتماعات امام خميني مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار مي‌شود.
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 9374
Powered By Sigma ITID
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (Qomuniguest)

دفتر هم انديشي استادان و نخبگان - دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري - دانشگاه قم
مجری سایت : شرکت سیگما